Monday, June 1, 2015

Bunga Idaman, Layu Sebelum Berkembang?

Apa kes? Bunga mawar, bunga kekwa, bunga dahlia,
semua cantik-cantik belaka.. KECANTIKAN..
Seringkali di kaitkan dengan wanita...
hmmm mengapa ye??
sebab.. wanita suka bunga?
sebab wanita cantik ibarat bunga?

Wanita dan bunga...
sinonim benar bunyi nya... sama cantik dan indah..
Namun indah nya bunga hanya tika kembang mekar..
kembangnya di serikan haruman yang menenangkan jiwa...
Bagaimana pula wanita??
Hmmm mekar anda tatkala kembang je??


waktu bila yang dikatakan wanita sedang kembang mekar?
anda pon boleh agak waktu-waktu wanita cantik menarik deboom kan.
Antara masa-masa mekar wanita :-

> masa tingkatan 4-5 
>> masa ni wanita merasakan dirinya sudah matang dan ada kuasa untuk memberontak.. rasa ingin mencuba itu sangat tinggi, pada umur-umur sebegini, macam-macam dia nak cuba. Kebiasaannya, pada umur sebegini, silap langkah itu perkara lumrah,semua bende nak ikut kawan. kalau kawan tu baik, tak pe la jugak, ikot benda baik, kalau kawan tu jahat, mahu menyesal seumur hidup. sebab itu pada waktu-waktu kritikal sebegini elok wanita itu di awasi oleh ibu bapa mereka. Perlukan sentuhan dan bimbingan supaya umur ini tidak dipersia.

> umur 18-21 tahun
>> Waktu-waktu wanita di beri pilihan untuk menentukan hala tuju hidup, Yela, masa ni kan ada yang pandai sikit pilih ke matrik or asasi, ada gak nak gi diploma, yang suka kemahiran akan ambil sijil kemahiran, macam-macam kemahiran ada. Aku cukup pantang kalau orang cakap, “aku ni macam ni je la, x tak kemana, tak macam kau, kau boleh la, kau pandai”. Kalo aku jumpa memang aku lesing sapa cakap gitu, cakap je la kau tak nak majukan diri kau, senang!
>> Waktu begini, wanita rasa dia sudah bebas daripada belenggu sekolah, bebas lagi dari memakai pakaian seragam baju kurung putih dan kain biru laut! Rambang mata la nak pilih tawaran kolej, university, institusi. Hah! Lagi-lagi terpengaruh dengan drama swasta dalam TV yang konon2 bercinta di IPT. Masa ni rasa nak bercinta, macam orang lain kan. Huhuhu terpengaruh sangat kau dik!! Lelaki suka usha awek pada umur sebegini.

>Umur 22-25tahun
>> Umur sebegini, akan mula timbul gossip, sedara-sedara pon dah mula tanya, siapa pakwe, bila nak kawen, soalan cepu cemas sedara-sedara “ Bila ayah nak dapat menantu” tak pon, “dah elok ada cucu dah masa-masa macam ni.”. syeram ok! Waktu begini lagi lah galak wanita itu di pikat, ada saja yang akan bertanya,“sudah berpunya ke belom” “bila nak kawen”.. aiseyh rimas weyh! Kalau dah berpunya tu selamat la. Kalo belom, masak la kau.. hahaha. Masa ni, memang ramai lelaki nak mengayat. pf
Aku sebenarnya, geram ada, sedih ada, marah ada, rasa nak lempang ada..
Dahsyat budak sekarang dengan gadget, masing-masing rasa diri up to date..
Akhirnya menunjukkan kebodohan diri sendiri..
Macam mana gaya menunjukkan kebodohan diri sendiri tu?
Ø  Ambil gambar bogel, konon hantar kat boyfriend, dia tak tahu boyfriend dia tu buayafriend! Habis dia sebar satu kolej gambar bogel perempuan ni. Nampak tak bodohnya tu?
Ø  Kalo selfie, kene tayang lurah buah dada sekali? Baru banyak dapat like, tayang je buah dada kau terus, dapat duit!
Ø  Kalau ambil gambar dengan pakwe, peluk peluk, muka rapat-rapat, kepala kat dada perempuan, pastu masuk wechat.
Macam-macam gaya la, kalo letak-satu-satu kat sini, aku pon rasa nak muntah. Adik oi, lelaki tu bukan suami pon, kenapa dah bagi tengok macam-macam..habis suami kamu nanti tinggal apa je? Dah semua kamu tunjuk kat orang.. pf (tepuk dahi)

Jadilah kamu bunga yang mekar, di hurungi kumbang-kumbang hitam yang gelojoh mencarik-carik kelopakmu dan semakin hari semakin layu, menunduk ke bumi… tinggallah engkau menunduk  dan akhirnya rebah ke bumi, kumbang yang tadinya memuja dirimu telah pergi ke bunga yang lain, yang lebih mekar, cantik dan segar. Satu ketika kau di pijak-pijak atau nasibmu baik, akan ada tangan yang mengambil dirimu,
Sedangkan bunga yang lain masih mekar di suburi dengan baja-baja zikir dan disunting oleh jejaka yang selayaknya. Beruntunglah dirinya menjaga kelopaknya pada yang layak sahaja

Semoga kita terpelihara dari fitnah dunia dan tergolong dalam kalangan wanita solehah. Contengan ini bukan atas dasar firasat, tetapi kerana melihat dahsyatnya anak muda kita sekarang, senang sangat digula-gulakan lelaki, merayu sikit dah bagi. Lelah betol aku tengok.


Aku berpesan kerana aku sayang, aku sayang kau adik-adik perempuan sekelian,
Dan ingatlah bercinta dan berkasih sayang akan disertakan dengan rasa tanggungjawab..
Jadi untuk bercinta bersedialah memikul tanggungjawab...kalau setakat nak rasa seronok-seronok, jangan bagi!! Minta dia nikah dulu.. kalau dia tak sanggup, say goodbye!
pesanan buat diriku jua..=)


wanita hiasan dunia.. seindah hiasan adalah wanita solehah.. =)

1 comment:

Followers